Kredyt gotówkowy – jak przygotować się do rozmowy z konsultantem?

Osoby chcące zaciągnąć kredyt gotówkowy, muszą – przynajmniej przez jakiś czas – rozmawiać na ten temat z konsultantem. Oczywiście nie chodzi tu o jakikolwiek proceduralny przymus, lecz przede wszystkim o częstotliwość telefonów, które (wydawałoby się) dzwonią zwłaszcza wtedy, gdy sami chcemy zaciągnąć interesujące nas zobowiązanie. Jak przygotować się do takiej rozmowy?

Finanse – ważna kwestia

Z pewnością przed rozmową z konsultantem warto znać miesięczną kwotę uzyskiwanych przychodów. U osób, które pracują tylko na jednym etacie, nie będzie to żadnym problemem. Sytuacja znacznie się skomplikuje, jeśli uzyskujemy dochody z kilku różnych dróg. Wtedy policzenie ich w głowie może być dość trudne, a jeśli uwzględnimy przy tym kwestię „netto/brutto” – praktycznie niewykonalne. Dlatego osoby, które myślą o zaciąganiu zobowiązania kredytowego, powinny mniej więcej policzyć łączną kwotę zarobków. Oczywiście niezależnie od niej należy też obliczyć orientacyjną kwotę wydatków, z uwzględnieniem kosztów utrzymania posesji lub mieszkania. W tym drugim przypadku, nawet drobne przeszacowanie wydatków nie powinno być żadnym problemem.

Aktualnie posiadane zobowiązania

Potencjalny kredytobiorca powinien również wiedzieć, z jakimi zobowiązaniami ma na co dzień do czynienia. Zapominanie o niektórych z nich (linia kredytowa, limit kredytowy na rachunku bankowym) może być źle odbierane przez podmiot kredytujący nasze wydatki. Oczywiście posiadanie małego debetu w wysokości 1000 złotych raczej nie będzie tu kwestią decydującą, ale może się odbić na obniżeniu scoringu i doprowadzić do zwiększenia ponoszonych z tytulu spłaty kosztów. Bank nie będzie powierzał swoich pieniędzy ludziom, którzy nie potrafią zarządzać swoim majątkiem!

Lista pytań

Przed skorzystaniem z pomocy konsultanta (i finalnym zawarciu umowy), warto przygotować sobie kilka ważnych pytań, dotyczących naszej najprawdopodobniej kilkuletniej przygody z bankiem kredytującym. Oto najważniejsze z nich:

  • jak można spłacić kredyt; czy można to robić w oparciu o aplikację (lub – co oczywiste – przez stronę banku),
  • czy ponoszę jakiekolwiek dodatkowe opłaty za zaciągnięcie takiego zobowiązania, tak jak chociażby wycena wydruku papierowego harmonogramu spłaty,
  • czy mogę skorzystać z dodatkowych produktów finansowych, które obniżyłyby wysokość miesięcznej raty,
  • co w przypadku utrudnień w spłacie, które nie są spowodowane moją winą, lecz trudną sytuacją gospodarczą w kraju,
  • czy istnieje możliwość szybszego spłacenia kredytu gotówkowego, bez ponoszenia z tego tytuł jakichkolwiek kosztów,
  • czy mogę – jako klient – w dowolnym czasie renegocjować warunki umowy kredytowej,
  • jakie koszty będą wiązać się z moim zaciągniętym zobowiązaniem, zwłaszcza jeśli chodzi o RRSO?

Odpowiedzi na te wszystkie pytania nie są łatwe (zwłaszcza drogą telefoniczną), ale warto je zadać, gdyż to one kształtują naszą wiedzę na temat określonego produktu finansowego. Dzięki temu mamy pewność, że przy jego wyborze podjęliśmy dobrą decyzję.

Podsumowanie

Rozmowa z konsultantem na temat kredytu gotówkowego nie jest łatwa, toteż nie należy jej bagatelizować. Bardzo ważne jest, by odpowiednio się do niej przygotować. Zwłaszcza, że to od niej mogą zależeć najbliższe lata naszego finansowego funkcjonowania z nowo zaciągniętym zobowiązaniem gotówkowym.

Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.